رفلاکس معده یا GERD و درمان آن



تاریخ انتشار : 1399/10/16 04:23
نویسنده : دکتر محمد تقی صفری فوق تخصص گوارش و کبد در کرج


رفلاکس اسید چیست؟
- رفلاکس اسید زمانی است که اسیدی که به طور معمول در معده شما قرار دارد به مری برگردد. مری لوله ای است که غذا را از دهان به معده شما می رساند .

هنگامی که رفلاکس اسید باعث علائم آزاردهنده یا آسیب می شود ، پزشکان آن را "بیماری ریفلاکس معده" یا "GERD" می نامند.

علائم رفلاکس اسید چیست؟
- شایع ترین علائم عبارتند از:

● سوزش سر دل ، که احساس سوزش در قفسه سینه است
● نارسایی مجدد ، زمانی است که اسید و غذای هضم نشده دوباره به داخل گلو یا دهان شما جریان می یابد
علائم دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

● معده یا درد قفسه سینه
● مشکل در بلعیدن
● داشتن صدای خش دار یا گلو درد
● سرفه غیرقابل توضیح
● حالت تهوع یا استفراغ
آیا کاری هست که خودم بتوانم انجام دهم تا احساس بهتری داشته باشم؟
- آره. اگر احساس کنید بهتر است:

● کاهش وزن (اگر اضافه وزن دارید)
● سر تختخواب خود را 6 تا 8 اینچ بالا بیاورید - این کار را می توانید با قرار دادن بلوک های چوب یا لاستیک زیر 2 پایه تخت یا یک گوه کف زیر تشک انجام دهید.
● از غذاهایی که علائم شما را بدتر می کنند خودداری کنید - برای برخی از افراد این شامل قهوه ، شکلات ، الکل ، نعناع فلفلی و غذاهای چرب است.
● اگر سیگار می کشید ، سیگار را ترک کنید
● از وعده های غذایی دیر هنگام خودداری کنید - دراز کشیدن با شکم پر می تواند رفلاکس را بدتر کند. سعی کنید وعده های غذایی را حداقل 2 تا 3 ساعت قبل از خواب برنامه ریزی کنید.
● از لباس تنگ خودداری کنید - بعضی از افراد اگر لباس راحتی بپوشند که ناحیه معده را فشرده نکند ، احساس بهتری دارند. رفلاکس اسید چگونه درمان می شود؟
- چند نوع دارو اصلی وجود دارد که می تواند به علائم رفلاکس اسید کمک کند. متداول ترین آنتی اسیدها ، مسدود کننده های هیستامین و مهار کننده های پمپ پروتون هستند . همه این داروها با کاهش یا انسداد اسید معده کار می کنند. اما هرکدام این کار را به روشی متفاوت انجام می دهند.

● برای علائم خفیف ، آنتی اسیدها می توانند کمک کنند ، اما فقط برای مدت کوتاهی کار می کنند. انسداد کننده های هیستامین از داروهای ضد اسید قوی تر و ماندگارتر هستند. شما می توانید آنتی اسیدها و بیشتر مسدود کننده های هیستامین را بدون نسخه پزشک خریداری کنید.
● برای علائم مکرر و شدیدتر ، مهار کننده های پمپ پروتون موثرترین داروها هستند. برخی از این داروها بدون نسخه پزشک به فروش می رسند. اما نسخه های دیگری نیز وجود دارد که پزشک می تواند آنها را تجویز کند.
بعضی اوقات ، اگر داروها را با تجویز پزشک تهیه کنید ، هزینه کمتری دارند. در سایر مواقع ، هزینه داروهای بدون نسخه کمتر است. اگر نگران هزینه هستید ، از داروساز خود در مورد راه های پرداخت هزینه کمتر برای داروهای خود سال کنید.

آیا باید درباره رفلاکس اسید خود به پزشک مراجعه کنم؟
- برخی از افراد می توانند با تغییر عادت یا مصرف داروهای بدون نسخه ، رفلاکس اسید خود را کنترل کنند. اما در موارد زیر باید به پزشک مراجعه کنید:

● علائم شما شدید است یا مدت طولانی ادامه دارد
● به نظر نمی رسد شما می توانید علائم خود را کنترل کنید
● شما سالها علائم داشته اید
در این موارد باید فوراً به پزشک مراجعه کنید:

● در بلع مشکل داشته باشید ، یا احساس کنید که در پایین آمدن غذا غذا گیر می کند
● هنگامی که سعی در کاهش وزن ندارید
● درد قفسه سینه داشته باشید
● هنگام غذا خوردن خفه شوید
● خون استفراغ کنید یا حرکات روده ای داشته باشید که قرمز ، سیاه یا شبیه قیر باشد
اگر کودک یا نوجوان من رفلاکس اسید داشته باشد چه می شود؟
- اگر کودک یا نوجوان شما رفلاکس اسید دارد ، او را نزد پزشک ببرید. بدون گفتگو با پزشک ، به کودک خود برای درمان رفلاکس اسید دارو ندهید.
در کودکان ، رفلاکس اسید می تواند به دلیل تعدادی از مشکلات ایجاد شود. قبل از انجام هرگونه معالجه ، مهم است که پزشک این مشکلات را بررسی کنند.






#رفلاکس معده # GERD # اسید معده # بازگشت اسید معده به مری #درمان رفلاكس معده #فوق تخصص گوارش #دكتر گوارش #فوق تخصص گوارش در کرج #علائم رفلاکس معده #رفلاکس معده چیست #درد معده چگونه است #علائم رفلاکس معده چیست #عوارض رفلاکس معده #رفلكس معده #رفلاکس معده و سرطان #بهترین دکتر برای درمان رفلاکس معده #بهترین دارو برای رفلاکس معده #ريفلاکس اسيد معده #ريفلاكس معده #



ارسال نظرات












نظرات